Ukategorisert

Slik ble sjakk den nye folkesporten

Nesten over natten gikk sjakk fra å være en liten idrett for spesielt intereserte, til å bli noe hele landet fulgte med på. Mye av æren for dette kan tildeles den suksessfulle spilleren Magnus Carlsen, men introduksjonen til massene av publikum skyldes også en annen, ofte glemt faktor. Derfor skal vi se nærmere på hva som egentlig gjorde at sjakk opplevde en eventyrlig vekst hos sportsinteresserte nordmenn.  

Best når vi vinner 

Det er ingen tvil om at all idrett er morsomere når man vinner. Da hjelper det stort at regjerende mester i Sjakk VM er nettopp Magnus Carlsen. Nordmannen har gjort det historisk bra og vunnet en rekke mesterskap. Dette har gjort at omtalen i media har økt kraftig, men også at sponsorene og interessen har økt tilsvarende.  

Allikevel er det også en annen faktor som har påvirket populariteten til sjakk betydelig. Sponsorer har nemlig flokket til sjakkidretten i hopetall etter at en nordmann tok seieren i VM. Her har blant annet spillselskapene tatt en ledende rolle. Dermed har idretten ikke bare fått tilførsel av kapital, men også tilskuere. Mange av disse selskapene strømmer nemlig turneringene direkte på sine plattformer som har gjort det mulig for nye interessenter å oppdage idretten. 

Verdien av plattformer 

Skal vi se nærmere på hvordan sjakk klarte skape den enorme veksten i popularitet, må vi ta en nærmere titt på hvordan plattformer har påvirket vår adferd det seneste tiåret. Tidligere var det nemlig TV og sportssendinger som sto for introduksjonen av idrett til folket. Der var det primært de store idretttene som fotball, ski og håndball som dominerte sendetiden.  

I dag har dette endret seg dramatisk. Nordmenn bruker i utstrakt grad applikasjoner, plattformer og internett når de skal følge med på idrett og annet innhold. Dermed er også mulighetene for å oppdage nye og spennende idretter langt høyere. Ikke minst har de yngre generasjonene et langt tettere forhold til odds og spillselskaper som sin kilde til idrett.  

Disse internasjonale selskapene følger et bredt spekter av idretter og har gjort det mulig å introdusere mindre idretter til et enormt publikum. Gode eksempler på dette er nettopp sjakken, men vi ser tilsvarende tendenser i e-sport, Formel-1 og golf som har økt kraftig i popularitet i Norge.  

Veien videre 

Det er ingen tvil om at sjakk og en rekke andre idretter har fått en langt større rolle i dagens idrett enn tidligere. Mye av dette har også ført til at nye profiler dukker opp med sin markedsførignsverdi, samt at det etableres foreninger og klubber på kryss og tvers av landet. Faktum at stadig flere selskaper promoterer idretten gjennom sponsoravtaler, livestreaming og kjendiser har blitt den nye hverdagen. Vi blir derfor ikke overrasket om sjakk fortsetter å vokse i popularitet, og etterhvert opplever en tilsvarende tilstrømming av nye spillere som det golf gjorde takket være Victor Hovland. Når vi i stadig økende grad går bort fra lineær TV til fordel for strømming vil også utvalget av innhold og sport som tilgjengeliggjøres øke betraktelig.  

Kommentarer er skrudd av for Slik ble sjakk den nye folkesporten